Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Fakta, modely, evoluce řady 911

Fakta, modely, evoluce řady 911

 

Porsche 9011963 - 1964

Porsche 901 bylo představeno v září 1963 na autosalonu ve Frankfurtu jako nástupce modelu 356, vyráběného v podstatě již od roku 1950. Označení 901 přišlo proto, že se jednalo o devítistý první projekt automobilky.

Skutečná sériová výroba začala rok poté, v září roku 1964.

Vůz byl veřejností i novináři přijat velmi kladně. Nejvíc chvály sklízel za své dynamické výkony. Zrychlení z nuly na 100 km/h okolo 8-9 vteřin a max. rychlost 210 km/h v té době měly pouze automobily vyšších objemů motoru a také vyšší cenové hladiny.

 



Porsche 356 coupé

Vůbec historie vzniku nesmrtelných tvarů devětsetjedenáctky je docela zajímavá. Dlouho se přemýšlelo, jaký vůz by měl nahradit řadu 356, která byla ve výrobě déle než 10 let a začínala být zastaralá. Limitem jejího dalšího vylepšování byl její původ z brouka.

Dokonce se uvažovalo o výrobě většího plně čtyřmístného vozu. Nakonec ale zvítězila myšlenka sportovního kupé se stejnou koncepcí, jako 356-ka. Na tomto poli je Porsche nejjistější, to je to, co umí. Luxusní vozy dělá kde kdo a většina to umí lépe, než porsche.


Prototyp T7 695

Autorem tvarů karoserie 911-ky byl "Butzi" Porsche, syn "Ferryho" Porsche, autora 356-ky, a velmi talentovaný designér. Jeden z původních konceptů, typ T7 695 navrhoval čtyřsedadlové kupé se stupňovitou zádí, kde by i na zadních sedadlech bylo dostatek místa pro dospělé osoby. Vůz vypadal zepředu dost podobně finální verzi 901-ky, ale střecha nebyla vzadu tak splývavá, nýbrž vodorovná a pak s klasicky skoseným zadním oknem, které přecházelo ve víko motoru přibližně stejného sklonu, jako u konečné verze.

Nakonec bylo ale rozhodnuto obětovat pohodlí cestujících na zadních sedadlech ve prospěch sportovního ducha a tvarů, které tak lépe navazovaly na úspěšnou řadu 356. Prototyp byl zkrácen asi o 20 cm a střecha dostala nový splývavý tvar.

 

Modelový rok 1965*

První auta z konce roku 1964 označovaná jako "série 0" jsou vlastně modelem 1965, který je prvním modelovým rokem 911-ek.

Asi necelá stovka vozů (některé prameny tvrdí, že 82 kusů) vyrobená roku 1964 se jmenuje ještě "901". V říjnu 1964, jak asi všichni víte, byl Porsche nucen změnit označení modelu na 911, protože Peugeot si dělal nároky na jména s nulou uprostřed. Takže označení 901 vydrželo asi jen měsíc.

Pozn.: (Pokud v katalogu náhradních dílů naleznete například kód nějaké součástky začínající na 901..., jedná se o díl, který zůstal od prototypů z roku 1964 nezměněn.)

Standardní sériová výbava modelu 901 potažmo 911 zahrnovala pětistupňovou převodovku, dvoulitrový šestiválcový vzduchem chlazený motor s výkonem 130 koní umístěný za zadní nápravou, čtyři kotoučové brzdy a patnáctipalcová plechová kola. Převodovka nesla označení 901 a měla jedničku vlevo dolů, naproti zpátečce, která se řadila vlevo dopředu. (Tento druh kulisy byl zvolen proto, aby se při sportovní jízdě snadno přeřazovalo z dvojky na trojku a zpátky - byly umístěny proti sobě).

Vůz byl odpružen torzními tyčemi vpředu podélně uloženými, vzadu příčnými (ty kulaté krytky před blatníky zadních kol zakrývají právě otvory pro instalaci nebo výměnu zadních torzních tyčí). Torzní tyče dodávají podvozku sportovní charakter a navíc jejich velmi kompaktní stavba umožnila vytvořit oproti předchozí řadě 356 podstatně větší přední zavazadelník. Dobové reklamní materiály zdůrazňují tuto výhodu, kdy společně s odkládacím prostorem na sklapnutých zadních sedadlech činí objem zavazadlového prostoru 235 litrů (200 kufr vepředu, 35 na zadních sedačkách), což je hodnota, za kterou se nemusí stydět běžná limuzína té doby.

 

Modelový rok 1966

Modely pro rok 1966 se od 901-ky modelového roku 1965 nijak výrazně nelišily. Menší změny nastaly u karburátorů a došlo k malému vylepšení na brzdách.

Opticky se dají vozy odlišit podle jednoho nepatrného detailu: na zádi vozů modelového roku 65 je nápis '911' vyveden italickým písmem ve zlaté barvě a navíc šikmo do kopce. Pro následující rok byl nápis pozměněn do rovného hranatého písma ve stříbrné barvě.

V dubnu roku 1965 spatřil světlo světa typ 912. Zjednodušeně se dá říci, že se jedná o 911 s čtyřválcovým motorem ze staršího modelu 356 vyladěným na 90 koní.

Když totiž Porsche přišel s novou 911, zjistil, že mu najednou chybí cenově přístupnější model pro zákazníky, kteří byli zvyklí na cenu modelu 356. Zatímco kupé 1600 SC 356 stála tenkrát 16 450 marek, 911 se v srpnu 1965 vyhoupla na citelných 22 900 marek.
Takže když nová 912 vyšla na 16 250 DM, stala se ihned hitem. Vyráběla se až do roku 1969, kdy byla nahrazena low-endovou 911-kou s označením T.

 

Modelový rok 1967

V polovině roku 1966 přibyl do rodiny 911 model s označením S (Super :-)). Dvoulitrový motor poskytoval výkon 160 koní, vylepšen byl podvozek (vpředu i vzadu příčné stabilizátory), brzdy a kola. Esko se dodávalo s patnáctipalcovými "Fuchsy", což byla kola kovaná. Výčet vylepšení oproti standardní 911 by byl poměrně dlouhý, vůz byl také o něco lehčí a samozřejmě dražší. Cena byla stanovena na 24 500 DM (standardní 911 mezitím zlevnila na 21 000 DM).

V září roku 1965 byla světu představena targa. Porsche se obával americké legislativy, kdy se spekulovalo o případném zákazu kabrioletů z důvodů bezpečnosti, a tak vyvinul tuto karoserii s obloukem, která, ač otevřená, splňovala bezpečnostní kritéria při obrácení na střechu, stejně jako kupé. Na trh USA totiž směřuje přibližně 40 % produkce automobilky.

Do sériové produkce se targa dostala v druhé polovině roku 1966.

Zpočátku byly targy vybavovány měkkým zadním oknem, které se dalo složit. Něco na způsob landauletu.
Vrchní střešní díl se po sejmutí složil a uklidil do kufru.

Jméno "targa" bylo zvoleno podle závodu Targa Florio pořádaných na Sicílii, kde Porsche bodovalo.

Docela legrační je tato americká reklama na targu (vlevo), kde se píše: "Jednoho dne budou mít všechny kabriolety ochranný oblouk. Konečně byl vyřešen problém všech otevřených aut a jejich bezpečnosti. Přichází ochranný oblouk plně integrovaný to celkového designu automobilu. První sériově vyráběný kabriolet, který je jím vybaven, právě přichází na trh.

Všechny verze 911-ky modelového roku 1967 jsou vybaveny karburátory Weber. Vylepšeny byly také výměníky tepla zajišťující vyhřívání interiéru. V zájmu zlepšení stability se za přední nárazník začala montovat 11kg závaží.
Pozměněny byly kliky dveří a na palubní desce bylo nahrazeno dřevo hliníkem. Na víku motoru byl nápis PORSCHE vyveden většími písmeny a roztažen po celé šířce zádi.

 

Modelový rok 1968

Oproti sérii "0" vyráběné do roku 1967 přichází Porsche s desítkami změn. Mnohé se týkají úprav v závislosti na americké legislativě o bezpečnosti a ekologii. Došlo také k rozdělení modelů pro Evropu a pro USA.

V Evropě se začaly nabízet modely 911T (Touring), což byla zlevněná varianta se slabším 110-koňovým motorem, která měla pro příští rok nahradit 912-ku. Z loňské 911 se stává 911L (Lux), která navíc dostala vnitřně chlazené brzdové kotouče, u modelu 911S byly vylepšeny brzdy.

Pro USA se verze S nedodávala. Zde se prodávaly vozy s označením 911 a 911L, ale označení neodpovídala svým Evropským protějškům. 911L pro USA odpovídala výbavou evropskému eSku, ale vybavena byla pouze 130 koňovým motorem.

Od modelového roku 1968 se nabízela také poloautomatická čtyřstupňová převodovka jménem Sportomatic. Fungovala na principu samočinného vymáčknutí spojkového pedálu, kdykoliv řidič pohnul řadící pákou. Sportomatic byl zamýšlen především pro zákazníky v USA. Do 912-ek nebylo možné Sportomatic objednat.

Od modelového roku 1968 byly stěrače lakované černě z důvodů eliminace odlesků slunečních paprsků v zorném poli řidiče.

Vzhledem k četným stížnostem zákazníků na profukující a netěsné zadní plastové okno u targy, vyvinuli u Porsche skleněné a vyhřívané okno, které bylo dodáváno na přání.

 

Modelový rok 1969

První zásadní změna v konstrukci 911 přišla v modelovém roce 1969. Jednalo se o prodloužení rozvoru a tím zlepšení stability. Zadní kola byla posunuta asi o 5,8 cm dozadu, což není zas tak moc a při letmém pohledu si toho netrénované oko hned nevšimne. Zároveň došlo k mírnému rozšíření (vytažení ven) blatníků, aby se pod ně vešla širší kola.
Kdo nemá v oku odhad ohledně delšího rozvoru, může model 69 rozpoznat podle absence kličky k otevírání trojúhelníkového okénka dveří - z důvodů zvýšení ochrany proti krádeži byla větrací okénka instalována napevno (to se netýká targy, zde se montovala otvírací okénka až do roku 76). Abyste ale netruchlili, že nemáte vodítko k rozpoznání targy 69, i tady je čeho se chytit. Od roku 69 se na oblouku nachází ventilační průduchy.

V zájmu rovnoměrného rozložení hmotnosti :-) se konstruktéři rozhodli jeden akumulátor nahradit dvěma a umístit každý do jednoho rohu před předními koly. Toto řešení přetrvalo až do příchodu modelu G pro rok 1974.

Modelový rok 1969 přichází na evropský i americký trh ve třech stupních výbavy a výkonu. Základem je 911T s karburátorem Weber. 911E nahrazuje označení L z předchozího roku a je vybaven společně s výkonnější 911S (170 koní) mechanickým vstřikováním Bosch (E jako Einspritzung s maximálním výkonem 140 PS).
Poslední rok se také prodává 912.
Klidová poloha stěračů byla přesunuta z pravé strany nalevo.

 

Modelový rok 1970-1971

912 se přestává vyrábět a ve firemní hierarchii jí kromě slabší 911T nahrazuje entry-model 914, který vznikal ve spolupráci s Volkswagenem.

911 dostává motor o vyšším objemu 2,2 L (zvětšeno vrtání). Tato skutečnost je zdůrazněna štítkem nalepeným za zadním okně. S novým motorem přichází také přepracovaná spojka.

Označení "stupně dravosti" - T, E a S přetrvává nadále i s větším motorem. Výkony 2,2 L motorů jsou: T - 125 koní (karburátory Zenith nebo Weber, standardně pouze 4-stupňová převodovka, zato však vnitřně chlazené brzdové kotouče), E - 155 koní, S - 180 koní (oba motory s mechanickým vstřikováním Bosch).

Auta vyrobená po roce 1969 poznáte mimo jiné i podle jiných klik dveří, které se již neotvírají stiskem tlačítka na konci rukojeti kliky, ale zatažením za páčku ukrytou uvnitř kliky. Na přání se také začaly dodávat zadní stěrače a elektricky ovládaná okna.

 

Modelový rok 1972

Další zvětšení objemu motoru na 2,4 L - tentokrát díky delšímu zdvihu. Přitom dochází ke snížení kompresního poměru, což umožňuje použití paliva s nižším oktanovým číslem (opět vliv trhu USA, který přechází na bezolovnatý benzín, v té době méněoktanový).

Základní model T prodávaný v Evropě stále používá karburátor, 911T pro USA a 911E i 911S pak vstřikování Bosch. Evropská 911T měla 130 koní, vstřikovaná americká 911T 140 koní (to je snad poprvé a naposled, aby US verze měla vyšší výkon než evropská :-), E 165 HP, S 190 HP.

Vyšší výkon a hlavně točivý moment motoru si vyžádaly také novou převodovku, označenou 915, která nahrazovala typ 901. Nová převodovka již měla tradiční uspořádání rychlostních stupňů do H s jedničkou doleva nahoru.

Zvláštností modelu 72 je víko olejové nádrže umístěné za pravými dveřmi. Myšlenka byla dobrá, rovnoměrněji rozmístit hmotnost a přemístit olejovou nádrž směrem doprostřed vozu (původně se nacházela za pravým zadním kolem), ale trochu se vymknula z rukou. Vedla totiž k většímu než malému počtu nehod, kdy úslužná, ale neznalá obsluha benzínových pump natankovala do oleje trochu čerstvého benzínu :-).

Při pokusech v aerodynamickém tunelu byl vyvinut nový spoiler pod předním nárazníkem, který napomáhal stabilitě hlavně při vyšších rychlostech na mokrém povrchu. Tento spoiler byl standardně montován na verzi 911S, za příplatek pak i na modely nižší.

Rozpoznat model 1972 je možné také podle nových zpětných zrcátek obdélníkového tvaru, která nahradila předchozí kulatá.

 

Modelový rok 1973

Nejdůležitějším momentem modelového roku 1973 bylo uvedení typu 911 Carrera RS. 911 RS byl vyvinut jako alternativa 911S, který si v soutěžích nevedl moc dobře. Aby mohl být nový model RS kvalifikován, muselo se jich vyrobit minimálně série 500 kusů pro veřejnost. Ernst Fuhrmann, který byl roku 72 jmenován Ferrym Porschem do čela managementu, si dělal starosti, jak se automobilce podaří těchto 500 kusů vůbec prodat.
911 RS byla představena na Pařížském autosalonu na podzim roku 72. Než výstava skončila, bylo všech 500 kusů rozprodáno. Továrna samozřejmě nelenila a zadala do výroby další várku 500 kusů. Když i ty byly rozebrány, přidělalo se dalších 800. Celkově tedy bylo 1800 kusů pravých 911RS. Dnes patří tyto vozy k nejvyhledávanějším 911-kám a jejich cena je tomu přizpůsobená :-(. Také z toho důvodu patří přestavba běžných modelů na repliku 911RS k oblíbeným kratochvílím mnoha fanoušků.
Carreru RS, ať už pravou nebo repliku, poznáte podle zadního nahoru zahnutého spoileru, řečeného "Ducktail" neboli kachní ocas :-). RS-ko má také širší zadní blatníky, je o mnoho lehčí, fuchsy má lakované v barvě bočního nápisu Carrera, vepředu má typický spoiler atp.

A co se dělo v běžné sériové produkci pro rok 73?

Nešťastná olejová nádrž putovala na svoje původní místo. Přední spodní spoiler dostala sériově i 911E i T. Původně chromové mřížky sání umístěné vedle blinkrů byly pro tento modelový rok přebarveny na černo.


Litá kola ATS "Cookie cutters"
Na trh přichází nová litá kola ATS, zvaná "cookie cutters"; a skutečně nevím, koho to označení napadlo :-)

Od ledna 1973 už nebyl Model 911T pro USA vybavován karburátory, nýbrž bylo vybaven elektronickým vstřikováním K-Jetronic, "CIS" (Continuous Injection System). Model 911T jím byl vybavován od roku 73, silnější verze pak o rok později.
(CIS se používá až do roku 1983, kdy je posléze nahrazen systémem Bosch Motronic). CIS-kové T-čko pro USA mělo ten rok 140 PS, tedy víc než evropské. U evropské verze zůstává v motoru vše při starém. T-čko má stále karburátory Zenith

 

Modelový rok 1974

Model G - gumové nárazníky s harmonikou - tak by se dala jednoduše popsat snad nejzásadnější změna ve vzhledu 911 v období 1964 - 1989.
Mnoho lidí nové 911 zklamaly svým vzhledem, nicméně jiní si pochvalují způsob, jakým u Porsche vyřešili novou legislativu pro USA, která nařizovala, že vůz se nesmí poškodit ani při nárazu do 5 mil/hod.


Carrera targa z roku '74

Pro modelový rok 74 je předchozí písmenné značení nahrazeno jiným systémem: základ se jmenuje prostě 911, ostřejší verze 911 S a nejvýkonnější je 210-koňová Carrera, která se mechanicky shoduje s Carrerou RS, jenom má G-čkovou karoserii. Carrera pro USA ale už není ekvivalentem RS, motor má shodný s verzí 911 S. Všechny 911 mají nový motor o objemu 2,7 L, odvozený z Carrery RS. V zájmu splnění emisních limitů však je upuštěno od mechanického vstřikování (kromě Carrery) a 911 dostává nový systém CIS. Bohužel mouchy nejsou ještě vychytány a tak dochází k častým problémům se zpětným výbuchem v airboxu. Motor i převodovka se silně zahřívají. Životnost motoru je podstatně kratší a jako jedno z řešení se nabízí přídavný chladič oleje. Airboxy jsou až dodatečně vylepšovány speciálními expanzními ventily, které je chrání před explodováním, když v nich náhodou vybuchne zpět stříknutý benzín.
Při studeném startu motoru je přísně zapovězeno dotýkati se plynového pedálu, jinak hrozí výše zmíněný ohňostroj. Vozy jsou tedy vybavovány přídavnými páčkami ručního plynu právě pro snazší starty. Základ motoru je vyroben z nového materiálu, magnesia, který je měkčí a dochází k tomu, že jsou strženy závity a vytahují se šrouby, kterými jsou přimontovány válce.

Motor 2.7 se zkrátka příliš nepovedl a dokonce byla ohrožena pověst 911 jako nejspolehlivějšího a nejpraktičtějšího sporťáku.

 


nový bezpečnostní volant

Nicméně oproti předchozím modelovým ročníkům dochází ke zvýšení aktivní bezpečnosti a to hlavně v interiéru. Nový vnější design provází také nový volant s bezpečnostní tyčí.

Pozměnila se i palubní deska. Sedadla jsou také nová, s integrovanými opěrkami hlavy.

 

911 S a Carrera mají přídavné chlazení oleje umístěné do pravého předního blatníku, kam je olej veden trubkami pod pravým prahem. Přepracovány byly i pedály a spojka dostala pomocnou pružinu. Palivová nádrž byla zvětšena na 80 litrů což umožnilo nové dojezdové rezervní kolo, které je standardně vyfouknuté a zabírá méně místa. Venkovní zpětná zrcátka jsou od ročníku 74 větší a mají hranatý tvar. Mezi zadními světly se táhne dlouhý červený nereflexivní pruh s černým nápisem porsche. Mřížka motoru na zadním víku je v matné černi a nápis 2.7 v chromu. Na přání se dodává ostřikovač reflektorů.

 

Modelový rok 1975

Pro evropský trh se začala vyrábět 911 Turbo s třílitrovým motorem a 260 PS. Oficiální označení modelu je 930. Prodávat se začaly v březnu 75. Jednalo se o první sériově vyráběné auto s přeplňováním turbodmychadlem poháněným výfukovými plyny. Původně se prý počítalo jen s malosériovou výrobou, ale poptávka byla tak silná, že se turbo stalo autem snů téměř všech řidičů porsche.
Cena? 65 800 DM (atmosférická 911 stála polovinu - 32 350 DM). Zato má v sérii klimatizaci, automaticky regulované vytápění, elektricky ovládaná okna, elektrickou anténu a autorádio, dva další reproduktory vzadu a zadní stěrač. Oproti běžné 911-ce má podstatně rozšířené blatníky a širší kola (205-ky vepředu, 225-ky vzadu), velké přítlačné křídlo vzadu a přední spoiler pod nárazníkem.

Turbo jelo přes 250 km/h a zrychlilo na stovku za 4,9 vteřin.

Převodovku dostalo novou, zesílenou, čtyřstupňovou, s označením 930. S ní si vystačilo až do roku 88. Představte si to, takové auto a ještě v roce 88 má jen čtyřstupňovou převodovku!

Jinak i 911 Carrera dostala větší zadní křídlo zvané Whaletail (velrybí ocas :-) Prý byl vhodnější pro kolemjdoucí chodce než špičatý Ducktail.

Od roku 75 se už nedodávají plechová kola, základem jsou nadále litá kola ATS. Jinak se toho moc pro rok 75 v základní modelové řadě nemění.

 

Modelový rok 1976

Pro modelový rok 1976 se již přestala nabízet 911 Carrera odvozená od RS. Místo ní je v nabídce Carrera s 3.0 L motorem, který měl základ v 930-ce turbo. Ten dostává také vstřikování K-Jetronic, jako mají ostatní modely. Od mechanického vstřikování se ustupuje.


Model 76: nová elektrická zrcátka a u targy ještě otevírací malá okýnka

Ruční plyn byl zrušen poté, co se konstruktérům podařilo najít jiné řešení: podtlakový startovací regulátor. Ventilátor vzduchového chlazení byl změněn na jiný s pouze 5 lopatkami. Zato byly zvýšeny jeho otáčky.

Všechny modely Porsche mají pozinkovanou karoserii a je prodloužena záruka na její prorezavění a to na 6 let. Je zvláštní, že někteří znalci hodnotí právě 2,7 L 911 jako nejrezavější ze všech 911 :-(

Přechází se na elektronický tachometr. Na přání se dodává tempomat (v názvosloví Porsche "Tempostat") a automatický systém regulace vnitřní teploty s čidlem na stropě nad zrcátkem. Vnější zrcátka jsou lakována v barvě vozu a dostávají elektrické seřizování a vyhřívání.

Sportomatic je stále v nabídce, od modelového roku 76 má však jen 3 rychlostní stupně místo čtyřech.

Čalounění dveří je změněno a vyznačuje se šikmými švy rovnoběžnými s vnitřním madlem. Rámečky reflektorů u Turba a Carrery v barvě vozu. Ze zádi zmizely nápisy 2,7. Turbo má v sérii ostřikovače světlometů.

Specielně pro trh USA a pouze jeden rok byla vyráběna 912E, což byla opět čtyřválcová verze 911-ky. Měla dvoulitrový motor původem z modelu 914, který vyvinul 90 PS. V sérii měla pětistupňovou převodovku

 

Modelový rok 1977

'77 poznáte zevnitř podle toho, že má výdechy uprostřed palubní desky. Jde z nich sice jen neohřátý vzduch, ale přesto podstatně zpříjemňují klima ve voze, hlavně v teplejších končinách.
Targa pozbývá možnosti otevření trojúhelníkových větracích okýnek. Ke ztížení práce zlodějů má také přispět změna zamykacích čudlíků ve dveřích - když jsou zamáčknuty, zmizí v čalounění.


Motor modelu 77 se 5-lopatkovým ventilátorem

911 Carrera a turbo začínají být vybavovány posilovačem brzd. Spojka by měla jít zmáčknout zase o něco lehčeji, o což se starají nové dvě pomocné pružiny. Pozměněna je i převodovka.

 

 

 

Modelový rok 1978-1979

Nástup modelu 911 SC (Super Carrera), který navazuje na předchozí modely S a Carrera (proto označení SC :-). Super Carrera má karoserii se stejně vytaženými zadními blatníky jako předchozí Carrera.

3-litrové SC s je podstatně spolehlivější než 2.7 L modely, navíc je ekonomičtější a ekologičtější. Výkon 180 PS stojí někde uprostřed mezi 911 ze '77 roku (měla 165 PS) a '77 Carrerou (200 PS). Točivý moment je však vyšší a s SC-čkem se proto jezdí pohodlněji a působí svižněji než Carrera z minulého roku.
Motor vychází opět z 3-litrového turba, turbo mezitím zvyšuje objem na 3,3 L (výkon 300 PS vs. 260 PS roku '77) a získává intercooler.

U Porsche se rozhodli zjednodušit nabízenou škálu modelů 911. Od ročníku 78 jsou v nabídce tedy jen SC a turbo.

SC mělo být posledním pořádným Porsche 911. Výkonný ředitel Ernst Fuhrmann předpokládal, že modely Porsche s kapalinou chlazeným motorem vpředu nahradí v nabídce firmy koncepčně zastaralé vozy s motorem vzadu. Trh však míní jinak. Přestože se 928 a především 924 prodávají vcelku slušně, 911 zůstává v oblibě a je považována stále za pravé klasické porsche.

Na konci roku 1980 Ernst Fuhrmann odchází z funkce a nahrazuje jej Peter Schutz. Ferry Porsche věřil, že 911 v sobě skrývá stále dost potenciálu a tak nový ředitel spouští program dalšího vývoje 911. Na říjnovém autosalonu ve Frankfurtu v roce 1981 je představen nový koncept kabrioletu s pohonem všech čtyř kol. O nový kabriolet byl obrovský zájem. Méně už o pohon všech kol...

 

Modelový rok 1980

Porsche 911 SC pro rok 1980 má výkon 188 PS. Musí se však již používat palivo s vyšším oktanovým číslem ('78 a '79 jezdí i na 91 okt. benzín).

Standardní výbavou se stává elektrické ovládání oken a pro US modely také klimatizace. Z příplatkové nabídky mizí poloautomatická převodovka Sportomatic o kterou byl mizivý zájem.

Ve Spojených Státech jsou 911 standardně vybavovány třícestným řízeným katalyzátorem.

 

Modelový rok 1981 - 1982

Výkon třílitrového motoru je opět zvýšen a to na 204 PS. Záruka na prorezivění karoserie opět prodloužena, tentokrát na 7 let. Na předních blatnících jsou umístěny boční blinkry.

U turba byla pro modelový rok 82 podstatně snížena spotřeba paliva díky přepracované přípravě směsi a novému zapalování.

U 911 SC byly standardně lakovány středy litých kol ATS, aby se vzhledově přiblížily k příplatkovým Fuchsům.

 

Modelový rok 1983

Na trh je uveden kabriolet. Je to poprvé od roku 1965, kdy skončila výroba typu 356, co Porsche prodává klasický otevřený automobil.

Postupem času prodeje Cabrioletu rostou, většinou však na úkor targy.

 

Modelový rok 1984-1986

Přichází nová Carrera s motorem 3,2 L. Výkonnější, ekonomičtější, lepší.

Nový motor již upouští od systému vstřikování K-Jetronic, kterým je nadále vybavováno jen turbo. 3,2 L motor využívá digitální elektroniku Bosch nazvanou Motronic 2 DME (Digitale Motor-Elektronik). Kromě zvýšeného objemu přichází také velmi podstatné vylepšení, a to jsou hydraulicky ovládané napínáky rozvodových řemenů. Předchozí systém spoléhající se na vlastní integrované napínáky totiž nebyl příliš spolehlivý a stávalo se, že řetěz přeskočil a ventily se potkaly s válci (au!). Nové napínáky využívaly připojení na olejový okruh motoru, kde nehrozilo, že by napětí povadlo. Vzhledem k tomu, že se toto řešení velmi osvědčilo, vyvinuli u porsche sadu, kterou bylo možno nainstalovat dodatečně na všechny předchozí generace 911-ky.

Oproti třílitrovému SC-čku dostala Carrera také lepší brzdy s většími kotouči a posilovačem z turba.

Převodovka byla převzata z předchozího modelu SC, dostává ale vnější chladič oleje, který je ovládaný podle aktuální rychlosti vozu.

Na pohled se nová Carrera pozná podle nápisu na zadní kapotě a podle nového předního spoileru pod nárazníkem, který má integrované mlhovky. Pohledem do interiéru zjistíte, že dostala také nový čtyřpaprskový volant potažený kůží. Litá kola ATS zvaná "Cookie Cutters" jsou nahrazena novými litými koly s pěti kulatými dírami a je jim přezdíváno "Phone dial" - tedy telefonní číselník. Kované Fuchsy se dodávaly i nadále, za příplatek.

Porsche využilo zajímavou marketingovou techniku. Začalo nabízet tzv. "Turbo look", neboli turbo vzhled. Jednalo se o výbavu na přání (její označení bylo M491), která zahrnovala širší blatníky, přední a zadní spoiler shodné s turbem. Krom toho byly z turba převzaty kompletní brzdový systém, zadní torzní tyče, ramena a náboje předních kol. Turbo look byl velmi úspěšný a prodalo se jich více, než skutečných turbo.

Postupem času přibývalo trhů, na které byly 911-ky dodávány s katalyzátorem. Například pro Německo se katalyzátor montoval od roku 1985.

Nová Carrera byla sice silnější než SC, ale začíná trochu přibývat na váze. Do interiéru se totiž vkrádá luxus ve formě elektricky ovládaných sedadel, centrálního zamykání, alarmu a podobných vymožeností. Kabriolety od roku 1986 mají elektricky ovládané střechy.

 

1987 - 1989

Nová převodovka G50, která nahrazuje typ 915. Toto je nejpodstatnější změna v období Carrery 1984 - 1989, neboť převodovka G50 je podstatně lepší. Má kratší výkyv, je lehčí, přesnější. Spolu s ní je také nahrazeno původní lanové ovládání spojky a uvedeno je hydraulické. Převodovku G50 poznáte jednoduše podle toho, že zpátečku má vlevo dopředu.

Od roku 1988 mizí ne příliš oblíbené disky s kulatými dírami a standardně se dodávají Fuchsy.

V roce 1989 se konečně i turbo dočkalo pětistupňové převodovky.

Na začátku roku 1989 se v Zuffenhausenu začíná vyrábět nová 911-ka. Jedná se o typ Carrera 4 (964) s pohonem všech 4 kol, přepracovanou karoserií a novým motorem o objemu válců 3,6L. Současně s ním ještě dobíhá výroba předchozí generace posledních klasických 911-ek, a to až do léta 1989. Úplně poslední je speciální model Speedster, což je kabriolet s nižším čelním sklem, jinými bočními okny, bez zadních sedaček a s odlehčenou konstrukcí skládací střechy, která se ovládá pouze manuálně. Model měl navázat na tradici Speedsterů modelu 356 z padesátých let. Vyrobeno jich bylo 2065 kusů, z toho většina s turbo lookem. 911 Speedster je vůbec zvláštní zvíře. Je o dost nepraktičtější oproti normální 911-ce, má šílenou ručně skládanou střechu,


Původní speedster řady 356
dokonce i okýnka se otvírají kličkou, pro většího řidiče asi nebude moc pohodlné koukat se přes nízké čelní sklo. S nataženou střechou, která vypadá dost divně vypoukle se mu asi taky moc pohodlně sedět nebude. Nevím, ve speedsteru jsem neseděl, ale je jasné, že se jedná o auto vzácné a tomu odpovídá i jeho současná hodnota na trhu.

 

1990-1993

Po prázdninách 1989 a po ukončení série Speedsterů přichází do výroby Carrera 2, což je až na pohon pouze zadních kol stejné auto, jako Carrera 4. Oproti předchozí generaci prý má 85 % nových součástí, mimo jiné přepracované zavěšení kol (už žádné torzní tyče vepředu), nové nárazníky, zadní spoiler, který se při vyšších rychlostech automaticky zvedne, samozřejmě nový 3,6L motor atd. Na přání se dodává nová automatická převodovka tiptronic. 946 má dokonce už i posilovač řízení.

 

1994-1997

V těchto letech porsche vyrábí řadu 993, což je poslední 911-ka se vzduchem chlazeným motorem. Z předchozího modelu toho moc nepřebírá, v podstatě pouze kapotu a střechu. 993 má také motor o objemu 3,6L.

Protože se klasická verze targa prodávala čím dál méně, u řady 993 ji už nenajdeme v původní formě. Targa 993 je v podstatě kupé s velkým proskleným střešním oknem.

 

1998 - 2003

Modelová řada 996 - první 911-ka s vodou chlazeným motorem. První v evoluci, která si vystačí s nižším objemem motoru oproti svému předchůdci. První zcela nová 911-ka, která z předchozích modelů nepřebírá nic.

 

 

*(Poznámka k modelovým rokům: Modelový rok bývá uváděn na trh vždy už v druhé polovině roku předcházejícího, většinou v srpnu. Takže když např. mluvím o Porsche 911 SC z roku 1978 - 1979, byla tato auta vyráběna od srpna 1977 do srpna 1979)

 

 
Facebook Application ID is empty