Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Tlumiče

Výměna tlumičů

Výměna tlumičů je jedna ze zásadních věcí, kterou byste měli udělat, pokud se vám nezdá kvalita jízdy. Většina aut, co mi prošla rukama, měla ještě původní tlumiče od výroby, což znamená, že jsou desítky let staré. Navíc odcházejí většinou společně, přední i zadní, tak není důvod měnit jen jednu osu, ale raději obě najednou.

Pravidlo je, že tlumiče by měly být měněny za asi jednou za 80.000 km nebo pokud začnou téct. Pokud stlačíte auto za nárazník, tak by se mělo zhoupnout zpátky aniž by mělo tendenci houpat se dál. Samozřejmě existují i sofistikovanější zařízení na měření tlumičů. Mají je různé servisy, v Praze je cenově dostupný třeba servis ATU. I když je pravdou, že porsche je sporťák a i mizerné tlumiče většinou vykazují na testech docela dobré hodnoty, i když tlumiče už jsou slabší. Takhle jsem si nechal změřit svoji targu, test dopadl výborně ale ve finále se tlumiče stejně vyměnily a rozdíl byl značný.

tlumic-bilsteinPřední tlumiče lze vyměnit jenom jako teleskop, který se vkládá do pouzdra tlumiče. Z výroby se dávaly tři různé typy, které se poznají podle barvy. Tlumiče od firmy Bilstein se poznají podle zelené barvy, Boge, nyní Sachs, byly černé a Koni červené. Pokud je pouzdro žluté, může se jednat buď o Bilstein nebo o Koni. Bilsteiny jsou uloženy upside-down, tedy vzhůru nohama, s pístem (tenčí část tlumiče) dolu. Zvenku se to pozná podle čepu zboku pouzdra.

Pokud máte Bilsteiny nebo Koni, budete potřebovat teleskopy příslušné značky, jinak nebudou pasovat. Tlumiče od Boge pojmou i teleskopy jiných výrobců. Další možností je vyměnit celý tlumič. Ceny za přední i zadní tlumiče se pohybují okolo 5 tisíc a koupit se dají na porsche-díly.cz .

boge-pred-opravoutlumic-pouzdroNa obrázkách vlevo je přední tlumič Boge (nyní Sachs) z modelu 911 Carrera rok 87. Tlumič tekl a pouzdro zvenku už bylo dost olezlé. Museli jsme tedy rozdělat celé rameno a nalakovat ho.

Kromě klasických tlumičů se dá koupit i nastavovatelný tlumič, který lze buď po vymontování nebo zvenku nastavit podle potřeby na pohodlnou jízdu nebo na okruh. Já jsem se rozhodl koupit si nastavitelné tlumiče Koni protože auto rád používám na normální jízdy s rodinkou a občas se s ním jedu projet na okruh. Nastavování probíhá otočením špičky tlumiče, která kouká v kufru nebo v motoru. Dodává se k tomu speciální růžice a změna je dílem minuty.

uvnitr-kufruVýměna předních teleskopů je následující: Nejdřív odšroubujte matku na špičce tlumiče v kufru. Pokud máte Bilsteiny, tak ještě před tím vyjměte zajišťovací čep zboku ve spodní části tlumiče. Nyní by mělo být možné normálně rukou stlačit tlumič dolů. V podběhu by mělo být dost místa, abyste vymanévrovali s tlumičem ven a mohli sejmout horní část. Pak budete moct vyndat teleskop. Ještě jedna poznámka, nenechte rameno viset za brzdové hadičky, nečím je podepřete.

Nasaďte nový teleskop a horní kryt tlumiče, zkontrolujte gumové O-kroužky na horní části teleskopu a tlumič stlačte a nasaďte zpátky na místo. V případě Bilsteinů naražte zpět zajišťovací čep (pero) a to tak, že bude otevřenou stranou směřovat dolů, od středu tlumiče. Jinak má tendenci se rozlomit.

podbehPokud budete postupovat podle zde uvedených rad, nebude nutné nastavovat znovu geometrii. Ta se šteluje polovením těch třech šroubů kolem horního uchycení tlumiče. Přikládám fotografii, jak to vypadá zespodu, když se úchyt vymontuje. Než to vše vrátím zpátky, musí se karoserie samozřejmě očistit a nalakovat. Ale tak daleko zajít nemusíte, pokud budete jen měnit teleskop.

 

 

uvnitr-motoruzadni-tlumicZadní tlumiče se mění celé, je tedy jedno, který typ jste doposud měli. Nejdřív zvedněte zadní část auta a podepřete rameno, abyste nezatěžovali tlumič vahou ramene. Tlumič se pak odšroubuje zevnitř motorového prostoru, kde je ukotven v karoserii. Možná bude potřeba zajistit, aby se horní část tlumiče neprotáčela, když budete povolovat matku. Spodní část tlumiče je také jednoduše přišroubovaná. Teď už jen stačí vyměnit tlumič za nový a utáhnout šrouby. Celou akci by měl zvládnout každý, kdo má hever a správné nářadí.

DISKUSE na téma tlumiče

 
Facebook Application ID is empty