Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Vrzající přední náprava

Vrzající přední náprava

torzka5Moje carrera začala vrzat jak starý kočárek. Zkoušel jsem nápravu různě promazávat, prostříkal jsem ji WD40kou, dal jsem nové tlumiče a gumičky ve stabilizátoru, nový spodní kulový čep. Nic nepomohlo. Ani nemohlo. Teď už vím, že vrzání je způsobeno třením torzní tyče uložené uvnitř ramene o samotnou trubku toho ramene. Nastane tehdy, když se unaví (vymačká) gumové uložení ramene, hlavně to zadní, tedy u příčníku (nebo jak se řekne česky crossmember). Gumová futra, ve kterých je rameno vepředu a vzadu uložené, se prostě zmáčknou a torzka se pak dotýká ramene uvnitř. (na fotce vlevo je to trochu vidět, i když bez zatížení to tak markantní není).
Oficiálně se dá u porsche kouit jedině celé nové rameno. Žádné servisovatelné části nemá. Nicméně firma Weltmeister prodává náhradní futra, jak dopředu, tak dozadu. Koupit se dají u mě, tj. www.porsaky.cz (hledej v sekci podvozek, přední zavěšení 69-89). Cena mírná.

Teď jak na to:torzka1
Nejdřív musí dolu přední kolo. Pokud máte auto na zvedáku, je to jednodušší, pokud to budete dělat v garáži, tak nejdřív jednu a pak druhou stranu.
Ze spodní části se odmontuje ochranný plech, který je mezi nápravami. Tím se zároveň uvolní stabilizátor. Nyní je vůbec dobrý nápad vyměnit gumičky stabilizátoru, protože to půjde úplně krásně a nebudete pak muset se stabilizátorem bojovat, když jsou nápravy napevno.
Nyní se sejme páka nastavování výšky auta - je to taková čepička s packou, nasazená na konci torzky v příčníku. Když budete vyšroubobábat ten štelovací šroub, počítejte závity. Pak až budete všechno vracet zpátky, nebudete muset řešit výšku auta.
Packu sundejte, vylovte i molitanový kroužek sloužící jako těsnění. Pokud je molitan na cucky, kupte určitě nový, jinak se do prostoru mezi torzkou a ramenem uvnitř bude dostávat bordel. Prachovka stojí pár korun. Pro vytažení torzky bude třeba trochu odtlačit stabilizátor.
Další tři věci, které je třeba odmontovat, jsou čep spodního kulového čepu. Pokud je nějaký zohýbaný, kupte nový.
Vepředu na rameni  jsou tři šrouby a vzadu u příčníku je jeden, který zároveň drží nejen rameno ale i příčník ke karoserii.
torzka3 torzka2
ošoupané místo ukazuje, kde se torzka dotýkala trubky rameneNyní by se vám mělo podařit vysunout rameno z příčníku. Vemte si ho na ponk a pomocí stahováku stáhněte objímku. Pokuste si přibližně označit nebo pamatovat, pod jakým úhlem byla objímka vůči ramenu. Původní gumové futro nejspíš fungovalo jako silentblok tak, že se proti kovovým částem asi neprotáčelo, jen se guma natahovala. Plastová pouzdra od Weltmeisteru jsou evidentně z pevného materiálu, takže se nejspíš mírně protáčí. Nicméně výsledek je stejný - při jízdě jsem nepozoroval, krom absence skřípání, žádný rozdíl.
Nové futro se narazí pomocí gumové palice. Použijte nějakou vazelínu.
Pokud chcete, můžete to tamé provést i vpředu. Pozor, futra pro přední i zadní uložení ramene jsou odlišná (opravdu neznatelně, ale jejich průměr je odlišný).
Pak už stačí všechno zase vrátit zpěr, nadasit rameno, připevnit k tlumiči, vrátit torzku, prachovku a štelovací packu a do ní zašroubovat ten štelovací šroub, jehož počet závitů jste si původně poznamenali.
No, a teď ještě jednou to samé na druhé straně.

stahovák původní gumový silentblok, nyní stažený nové náhradní futro, z trochu odlišného materiálu  torzka9rameno bez uložení
 
Facebook Application ID is empty