Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Jak odlišit modely Porsche 911

Jak odlišit modely Porsche 911964zadobok

Pokusím se zde sestavit takový návod, jak rozpoznat a odlišit jednotlivé typy porsche 911. Vůz se vyrábí již od roku 1964 a během té doby se značně změnil, i když základní silueta a koncepce šestiválcového motoru s protilehlými písty uloženého vzadu zůstala zachována.
Následující klíč k rozluštění předpokládá, že auto nebylo během doby nijak modifikováno a předěláváno, což je bohužel ne vždy splněný předpoklad. Proto sledujte i další znaky blíže popsané v textu.

Pro ulehčení rozpoznání začneme tou nejmarkatnější věcí, což jsou nárazníky.

Porsche 911 doposud vystřídalo přibližně 10 různých forem standardních nárazníků.

Nejstarší typy vyráběné od roku 1964 do roku 1973 měly nárazníky jednodílné, hladké a případně ochráněné gumou či chromovými lištami. Nárazníky se i za tuto dobu měnily, ale pro základní určení prvního desetiletí to postačí. Zadní nárazníky měly svislé chromové "rohy" a mezi nimi v prolisu poznávací značku. Pro první dekádu jsou také typické přední blatníky v rohách s blinkry a kapota, která je delší, než u pozdějších typů. Přední nárazníky měly svislé "rohy" jen ve verzích pro export, např. do USA.
Or roku 1972 měly verze 911 E a S a na přání i základní 911 T pod předním nárazníkem spoiler (se zvýšenou střední částí). K vidění je na poslední fotografii červeného auta.
Zde uvádím několik fotografií původních nárazníků:
70-predek  70-predni-naraznik 70-zadek Cumak73

Ještě zde musím upozornit na jeden častý problém, a to, že v 70. a 80. letech bylo v módě překopávat staré devětsetjedenáctky na modely G (viz dále). Proto ještě také upozorním na další faktory vázané na modely první dekády (někdy označované jako F).

Pokud jste podle nárazníku identifikovali tuto dekádu, budeme rozpoznávat dále.
Existují dvě verze rozvoru. Do roku 1968 mělo porsche 911 kratší rozvor. Při pozorném pohledu na víčko torzní tyče před zadním blatníkem lze vcelku bezpečně poznat, zda se jedná o tuto verz, kde je víčko skoro namáčknuté na zadní blatník. U novějších vozů je uchycení ramene o dost vepředu.
SWB - krátký rozvor LWB - dlouhý rozvor

Dalším vodítkem v případě ročníků 1964 a 1965 by mohl být nápis 911 na zadním víku umístěný vpravo šikmo nahoru. Novější vozy měly nápis PORSCHE po celé délce spodní hrany víka motoru.

Pokud se jedná o model targa, do roku 1968 bylo zadní okno měkké a skládací. Tyto tzv. Soft window targy jsou dnes velmi ceněné. Během času však mohlo dojít k nahrazení okna sklem. V tom případě si všímejte malých kolíčků nebo jejich pozůstatků, na kterých byla složená střecha upevňována.
68targa

Dalším velice spolehlivým vodítkem pro určení modelového roku 1972 je víčko hrdla olejové nádrže umístěné vpravo za spolujezdcovými dveřmi. Pokud vůz toto víčko má, je to jedině model 1972. Dřívější i pozdější vozy měly hrdlo olejové nádrže přístupné z motorového prostoru.

72


Jak poznat F-kový model předělaný na G? Tak především je úplně jiný interiér. Volant má tenký věnec a čtyři ramena ve tvaru rozpláclého x (pozor, volanty taky často bývají měněny, třeba za momo nebo nardi - volant z G-čka ale nepasuje). Palubní desky jsou vykládané mačkaným plastem a ohraničené chromovými lištami. Dveře mají výplně hladké, madla jsou u řidiče vodorovná, u spolujezdce je madlo šikmé. (Carrera RS 2,7 má pro odlehčení hmotnosti výplně zcela holé a madla jsou jenom jako jednoduché řemínky.) Mřížka na krytu motoru bývá chromová. Převodovka může být i čtyřstupňová. Některé přestavby však zašly docela daleko, včetně výměny celého interiéru. Tady je pak nejlepším vodítkem VIN - identifikační číslo karoserie. V tomto návodu se ale zaměřuji spíš na to, jak auto zařadit, když jej potkáte někde na ulici nebo na srazu, takže v takovém případě v kufru schované číslo ani neuvidíte... :-(
ChromGrilMotoru

Fotka interiéru první dekády (neoriginální koberce, rádio a a reproduktory)
vnitrek72


Od modelového roku 1974 se zásadně změnil předek auta. Nárazníky byly vybaveny gumovou harmonikou a byly oproti starším modelům mohutnější a posazené výše. Tím se změnily blatníky a kapota. Americké verze se poznají podle toho, že místo gumových výplní mají v rozích předního nárazníku oranžovou odrazku (viz třetí fotka). A samozřejmě americké reflektory s tlustým rámečkem, které ale byly i na dřívějších ročnících. Zepředu ještě lze identifikovat Carreru 3.2 od roku 1984 - ta má totiž mlhovky zapoštěné do spoileru pod nárazníkem. Dřívější auta mlhovky buď neměla nebo byly umístěny před spoilerem.
79SCpredekCarrera32-predek USmodel

Oproti F-kovým modelům (tj. do roku 73) jsou odlišné i vnější prahové lišty, uprostřed s plastovou záslepkou díry na hever.

Zadní část dostala také nárazník s harmonikou a gumovými dorazy. Od roku 1975 byly tyto "buchty" u amerických verzích ještě zvětšeny (viz druhý obrázek).
Mezi světly se nyní objevuje červený pruh s nápisem PORSCHE a odrazkami. Později, od roku 1987 je nápis zmenšen a do tohoto pásu jsou integrovány zadní mlhovky.
SCtargaZezadu buchtyUS
Při pohledu zezadu nebo zboku je možné si všimnout rozdílu mezi vyboulením zadních blatníků. V zásadě měly uzší blatníky u G verze pouze vozy od roku 1974 - 1977 s motory 2,7 L K-Jetronic. Carrery 74/75 s 210 koňovým motorem, Carrery 3.0, SC a Carrery 3.2 (1984-1989) měly blatníky rozšířené (viz zlatá auta výše oproti červenému a černému níže).
Targa74-75  77uzkeBlatniky

Když už jsme u rozšiřování blatníků, kapitola sama pro sebe je turbo a jeho napodobeniny, tzv. turbo-look (čte se luk!). Ty mají výrazně rozšířené nejen zadní, ale i přední blatníky.
turbo-nazelenale

Občas se také můžete setkat s auty, kde jsou nárazníky hladké, bez harmoniky a gumového pásu. Jedná se většinou o repliky (nebo pokud mátě fakt štěstí, tak i originály) závodních speciálů Carrera RS 3.0, případně RSR apod. Tyto nárazníky bývají většinou z laminátu.

74RS30

Ročníky 1974 a 1975 jsou identifikovatelné podle zrcátek a interiéru. Pokud je zrcátko chromové a tenké, jako u červené targy výše, je to buď 74 nebo 75. Masivnější elektricky ovládaná zrcátka mají vozy modelu 76 a novější, až do roku 91.
Pro roky 74 a 75 je palubní deska bez středových výdechů (což ostatně platí i pro ročník 76) a výplně dveří jsou hladké, bez prošívání. Od roku 1976 výše jsou všechny vozy Porsche 911 pozinkované jako ochrana proti korozi.
Ročník 1977 přináší novinku - posilovač brzd. Pozná se při otevřeném kufru. Targa od roku 1977 přichází o možnost otvírat malá okénka ve dveřích.

Dvere74 VnitrekSC

Od roku 1979 mají 911ky mezi sedadly automatický regulátor vnitřní teploty s otočným ovladačem nahoře.
Ročník 80 a výše poznáte mimo jiné podle červených tlačítek na uvolnění bezpečnostního pásu, která se mačkají zezhora, kdežto 79 a starší se mačkají ze strany.


Prosím doplňte tento seznam dalšími detaily, které je možno zpozorovat, případně přijďte se svými fotografiemi.
Příspěvky sem do fóra

Muf





 
Facebook Application ID is empty